tisdag 10 november 2009

På linjen

Min sidekick i klassen hade en rolig teckningsuppgift som vi ville köra med klassen idag. Så, efter bamba introducerade jag "religion" med hjälp av projektorn. Barnen skrev, vi diskuterade och ritade lite olika symboler och det var en bra start på det ämnet. Sen tog jag snabbt fram you tube och skrev "Linus på linjen" och sökte. Vips, så var ett gammalt klassiskt avsnitt av den arge gubben framme och eleverna fick för första gången se honom (allt medan jag stod och tänkte på hur gammal man har blivit) och skrattade när han på slutet åkte av linjen. Sedan var det dags för uppgiften som bestod i att rita just en linje med träd, hus, djur och vad man nu vill utan att lyfta pennan. Vi vart ganska nöjda, pedagogiskt sett efteråt och barnen fick dels en ny "hot" undervisningsmetod och sedan en dos kulturskatt på hippa you tube. Teknik, du kan bruka eller missbruka det. Nu planerar jag en mobiltelefonslektion...
/henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar