torsdag 15 oktober 2009

Förbjuden frukt

Hade en lång lektion med bara Mac i dag. Ja, datorerna alltså. Berättelseskrivningen går vidare och barnen lär sig hur man rättstavar, vilket alltid inte är så lätt. Sista 20 minuterna ville jag se om det trådlösa nätet fungerade så jag bad en elev kolla på sin Mac. Ja, datan alltså. Och se det gjorde det. Snabbt spred sig ryktet i klassrummet och jag sprang som en skållad råtta och hjälpte de som hade bekymmer, men alla 25 Macar var till slut ute på nätet. Barnen var glada som kor på grönbete, katt runt mjölk, lärare första semesterdagen..ja ni fattar. Så en stund var det roliga klipp på you tube, spel och lite annat "opedagogiskt" i klassrummet och 25 överlyckliga tioåringar. Själv satt jag med en kaffe längst bak och sa "nej, jag har inte och kommer aldrig att skaffa facebook"...
/henrik

4 kommentarer:

  1. Underbara blogg-inlägg. Skoj att kunna följa på avstånd. Då vi har många diskussioner i vår familj kring frågan så vill jag bara vara litet Rickard Rättrådig. Datan är den informationsmängd som finns i datorerna...
    Må väl!
    Peter

    SvaraRadera
  2. Ja, det klargjorde ju mycket... Men jag håller koll på barnen, I promise. Ja, i skolan alltså...
    /henrik

    SvaraRadera
  3. En lien fråga Henrik... hur kom ni ut på nätet???? Här är det fullständigt hopplöst sedan AP installerades!!!!! HJÄLP!

    SvaraRadera
  4. Tja. carina på nya hjälpte mig. Vi har en port som heter "Gamla" och lösenord till den. Vi kommer inte heller ut på staden!Internet eller vad det nu heter... Slå Carina (eller maila) på Nya en signal så kanske hon kan hjälpa er.

    SvaraRadera